Înc?lzirea global? = Prostia Omeneasc??
E clar, e stabilit, e b?tut în cuie. Vine înc?lzirea global?. E peste tot la ?tiri, e pe buzele tuturor. E la ordinea zilei.
De unde vine, noi de unde s? ?tim? E a?a o chestie pus? acolo ca s? ne sperie ?i s? ne încurce planurile. E drept, mergem noi numai cu ma?ina în fiecare zi, mai uit?m câte o lumin? aprins?, ?i nu prea ?tim ce e aia reciclare, da’ doar n-o fi vina noastr? acuma…”Americanii’s de vin?…”

Oricum, e bine c? în sfâr?it se vorbe?te mai serios ?i despre planeta asta a noastr? ?i despre viitorul ei. E bine c? am început s? ne trezim. De un singur lucru mi-e fric?: de Prostia Omeneasc?, a dragului nostru Ion Creang?. Pentru c? degeaba am început s? vorbim, dac? r?mânem numai cu vorba. Europenii s? spun? c? americanii’s de vin?, c?-s ignoran?i ?i arogan?i. Americanii s? spun? c? de vin? îs chinezii, c?-s a?a al naibii de mul?i. ?i restul lumii s? spun?: “n-avem noi bani nici de mâncare, d-ap?i de prostii din astea cu mediul… Plus c? americanii ?i chinezii polueaz? cel mai mult, nu noi”.
?i a?a s? ar?t?m cu to?ii cu degetul de la unul la altul ?i s? st?m ca pro?tii s? ne uit?m la drobul de sare care vine peste noi ?i s? ne tot plângem de nenorocire, ca personajele din povestea lui Creang?.

Dar eu sper ?i cred c? n-o s? fie a?a. Cred c? noi, oamenii, suntem capabili de lucruri extraordinare. Trebuie doar s? ni le dorim. Partea mai grea e s? în?elegem c? viitorul planetei ?steia ?i al nostru ?i al copiilor no?tri depinde de fiecare dintre noi. Nu doar de americani, nu doar de chinezi, ?i cu siguran?? nu doar de conduc?torii lor sau ai no?tri (asta chiar c? ar fi un dezastru
). Depinde de fiecare fiin?? uman?. ?i fiecare dintre noi are puterea s? fac? mult mai mult decât poate s-a obi?nuit s? cread?. Tot ce ne trebuie e pu?in? voin?? ?i pu?in? creativitate.
Alegerea e a noastr?. ?i avem de ales în fiecare zi.
February 8th, 2007 at 1:05 am
Nice post
Dar acum pe bune… daca americanii n-ar mai folosi acele masini imense, care consuma 25 litri la suta de kilometri, poate ca ar fi o lume mai buna. N-am inteles niciodata de ce trebuie sa-ti iei un Hummer de 6 locuri, nevasta un Ford de 5 locuri cand la servici se poate ajunge cu metroul, sau autobuzul iar familia nu are inca niciun copil. Stereotipuri oare?
Eu salvez planeta mergand cu bicicleta si recicland toate deseurile
Deocamdata.
February 8th, 2007 at 1:09 am
Bravo tie, Alex! Asta e cel mai important, din punctul meu de vedere – sa incepem cu noi
Poate intr-o zi o sa inteleaga si americanii lucrurile astea. Din vorba-n vorba, poate ajunge si la urechea lor…
February 8th, 2007 at 11:56 pm
Desi sunt un sustinator al cauzei, postul mi-a parut putin cam prea propagandist pt gusturile mele. Dar si propaganda poate fi un lucru bun
.
Mai circula pe net o petitie pt reducerea taxelor de inmatriculare a automobilelor. Mie imi pare oarecum in contradictie si nu o sa o semnez .. si nici masina nu-mi iau pana nu am cu cine o umple macar
.
Ca sa o inchei cu cantec:
http://www.youtube.com/watch?v=8wZzA88DUwU
Mai recomand Pearl Jam – Do The Evolution
February 9th, 2007 at 12:02 am
Am sa revin eu si la posturi mai obisnuite..Dar mai intai sa-mi fac damblaua
… Eu unul as porni o petitie de scumpire de 5-6 ori a pretului benzinei
. (Taxa de inmatriculare doar as dubla-o, atat). Dar am sa incerc sa ma abtin..Oricum o sa se intample asta si fara petitii, pana la urma.
February 9th, 2007 at 12:46 am
Super interesanta ideea pe care o sugerezi in comentariul anterior .. ajungem la limita peste care efectul de sera nu mai poate fi ignorat si in acelasi timp productia de petrol a intrat in declin …. parca ar fi un mecanism de auto-reglare. N-ar fi rau, avand in vedere ca de unii singuri (nu noi, aia mari
) nu cred sa facem ceva .. nu cat timp sunt bani multi in joc.
February 9th, 2007 at 3:06 am
Chestia cu incalzirea globala este o problema reala, din cate am vazut/citit. Unii vor spune ca e suficient sa iesi afara, in Iasi si sa vezi ca nu e zapada, ca sunt 12 grade C in mijlocul iernii si ca iarna asta nu am avut abia am vazut ce culoare are zapada (noroc ca nu e alba zapada, nu aveam cum sa spun asta, albul nu e culoare, parca, Sebi ar putea sa ne lamureasca
).
Legat de masini, m-as chema ipocrit, asta inaintea altora, sa va sustin cauza cu masina pentru ca am devenit intr-o oarece masura dependent de masina. Si asta cred ca se vede si pe anumite parti ale corpului meu, a se intelege burta
. Din pacate prin 1997 erau undeva pe la 600milioane de masini si se asteapta o dublare a numarului pan in 2030 ( 2030 ). In 2004 in SUA erau 243.023.485 de masini (sursa: http://www.bts.gov/publications/national_transportation_statistics/html/table_01_11.html). E adevarat ca atitdinea gen aratatul degetului in curtea vecinului nu este bine si frumos, insa cifrele vorbesc, cel mai bine daca incercam sa cautam un vinovat. Ca sa nu mai spun ca domnii americani nu au vrut sa semneze nici un tratat legat ce aceasta problema. Conform Romania inca este destul de sub limita poluarii admise. Daca va vine sa credeti asta e subiect de afaceri, sa ne vindem cota ramasa e poluare altor tari.
Poate ca sunt subiectiv si cu siguranta voi fi blamat pentru asta, insa in ceea ce priveste Romania situatia sta cam asa. Dupa Revolutie am scapat la democratie si la toate lucrurile bune, dar si rele care vin cu ea. La nivel de masa cred ca este o tendinta care se reduce la foarte multi indivizi, si anume aceea pe care o ai de Craciun sau de Pasti, sa faci abuz de mancare dupa post. Asa si cu tarile in curs de dezvoltare care au fost sub comunism, oamenii nu au avut timpul necesar sa poata sa fie atenti la ce ii inconjoara, nu toti
. Acum putem sa taiem paduri, hai sa o facem pentru ca putem, fara sa ne gandim la consecinte, o facem pentru ca putem si pentru ca nu avem suficienta minte (nu inteligenta, ci minte) sa ne gandim la consecinte si unde vom ajunge in ritmul asta. (am vorbit la persoana I plural, pentru ca chiar daca imi place sau nu sunt roman si ma mandresc cu asta, desi avem multi frati de care ne cam este rusine).
Este foarte bine sa incepem cu fiecare dintre noi, cei care suntem tineri, umblati in lume si cu mintea deschisa, si as adauga si mai mult sau mai putin comozi, insa e nevoie de ceva mai mult, mass media vad ca a inceput bine (cat pentru valul de audienta al subiecutului, cat pentru moralitate subiectului, important este ca se intampla, uneori efectul este mai important decat cauza). Cand spun “mai mult” ma gandesc la asociatii nonprofit care se ocupe de educarea fratilor mai putin constienti de problema. Ar merge f bine si un embargou tarilor care polueaza foarte mult, indiferent care sunt acestea.
Poate ca nu am fost in linia antecomentatorilor mei, insa prietenii mei stiu ca nu las gunoie in munti si ca ma uit urat la cei care o fac, ca ma plimb cu hartia in buzunar pana dau de un cos, sau de multe ori pana uit de ea, negasind un cos…
Ciprian
February 9th, 2007 at 10:28 am
Da, este o problema grava, dar au inceput sa se ia masururi. Nu e chiar asa ca asteptam sa cada dropul de sare peste noi…In primul rand liderii nostri, cei din UE promoveaza energia nucleara, a cerut tarilor noi aderate (Romania si Bulgaria) sa-si mentina in functiune aceste centrale iar Filanda a inceput lucrul la o noua centrala nucleara si mai exista cateva proiecte asemanatoare.
Un alt lucru care l-am vazut in orasul in care traiesc momentan (Coruña, Spania) e ca au pictat toate autobuzele de culoare verde si au pus multe mesaje de genul – Eu ma gandesc la binele planetei de aceea iau autobuzul. E adevarat nu a crescut cu mult numarul pasagerilor, dar toata lumea le-a observat. Pentru cei care nu doresc sa foloseasca mijlocul de transport in comun, este un portal pe internet unde poti sa-ti cauti coleg de masina pana la servici.
Stiu ca acestea sunt doar solutii temporale dar important e ca se cauta solutii.
February 9th, 2007 at 10:44 am
Anca: pai atunci inseamna ca am inceput bine
. Si bravo lor! Au dat un exemplu care poate fi urmat de multi altii.
Ciprian: ok, sa zicem ca stim vinovatii. Nu mai e nevoie sa ii cautam. Acuma ce facem? Eu unul nu ma pot astepta de la americani sa nu mai mearga cu masina daca intai eu nu reusesc sa fac asta. Pentru ca daca mergem pe ideea cu aratatul degetului, americanul sarac, cu o masina la familie, o sa spuna ca nu el, ca intai ala cu 2 masini sa faca ceva, ca el polueaza mai mult. Ala cu 2 masini o sa spuna ca ala cu 4. Si ala cu 4 o sa spuna ca ala cu Hummer. Ala cu Hummber o sa spuna ca ala cu elicopter. Si tot asa mai departe. Si o sa ajungem ca toata lumea sa stea sa se roage de un american putred de bogat sa nu mai mearga cu iachturile si avioanele personale, ca sa putem apoi si noi restul sa incepem sa consumam mai putin. Ce zici, merge asa?
Sau oare merge mai bine cu exemple pozitive care sa se transmita de la unul la altul, de genul celora de care a zis Anca?
February 9th, 2007 at 2:28 pm
Sa nu fim snobi! Evident ca luam autobuzul daca nu ne permitem o masina, dar in momentul in care ne permitem nu ezitam sa o luam. Primul gand este: inca una nu e asa grav…dar nu ne gandim ceva de genul Cosmote – una a mea plus una a ta, plus una a….plus…plus se fac mii si mii!
Iar in ceea ce priveste sacrificiul de a merge cu autobuzul: trezirea, nu or sa o faca cei mari, cum putem sa credem/speram asa ceva cand ei nu stiu cum sa achizitioneze ultimele modele! Daca se va ajunge la un compromis tot noi cei mai mici il vom resimti, noi suntem primii afectati si primii care vor cadea in lupta. Oricat s-ar scumpi benzina, oricat de mari vor fi taxele sau preturile la masinile de lux, la avioane si iachturi ei tot isi vor permite. Si asta e principala sursa de poluare.
February 9th, 2007 at 2:43 pm
Acuma intrebarea mea este: Ce inseamna “a cadea in lupta”? Daca merg cu bicicleta sau pe jos in loc sa merg cu masina, eu am de castigat, pentru ca o sa fiu mai sanatos. Daca invat sa ma bucur de lucrurile simple, pot ajunge mai fericit decat cel mai bogat om din lume. Si nici nu ma mai intereseaza ce face sau ce nu face el. Si nici nu mai stau sa ii numar banii, pentru ca eu sunt multumit de ceea ce am. Trebuie doar sa invat sa gandesc altfel, atata tot.
Iar “sacrificiul” de a merge cu autobuzul nici nu ar trebui sa fie un sacrificiu. (Din pacate, cel putin la noi asa e deocamdata). Cand banii veniti din luxul de a merge cu masina vor fi folositi pentru crearea unui transport in comun asa cum trebuie, lucrurile vor incepe sa se echilibreze.
Cel putin eu asa cred.
February 9th, 2007 at 3:27 pm
Ma gandeam ca nu trebuie sa imi justific fiecare fraza, dar uite ca m-am inselat si o sa incep sa dau cateva explicatii.
. Tocmai de aceea manelistii o simt asa din tot sufletul:).
A “cadea in lupta” = a nu face fata valului de scumpiri ce vin odata cu scumpirea benzinei. Sa fii sanatos e una iar sa fii flamand e alta. O sa respiri un aer curat pe stomacul gol:). Stim cu totii ca atunci cand se scumpeste transportul se scumpesc toate, de la alimentele de baza si pana la elecronice si altele. Asta e, nu poate brutarul sa imi aduca painea cu atobuzul…asta chiar ar fi culmea. In agricultura la fel….toate masinariile alea consuma bezina/motorina, mai stiu eu ce. Fericirea este intr-adevar o stare de spirit nu tine decat de tine sa stii sa o “provoci”
Si ca sa raspund si la faza cu sacrificiul – in cazul meu eu chiar consider ca e un sacrificiu: merg 15 min pana la primul autobuz pe care il astept alte 10-15 min, cobor si ,ai ,erg inca 10 min pe jos. Poate nu e asa grav, la urma urmei am antrenament, de cand ma stiu merg pe jos insa acum locuiesc intr-o zona mai putin sigura si trec prin locuri destul de periculoase. Seara e cel mai nashpa, aseara de exemplu am urcat in autobuz si era plin de tigani care dupa cum stim au doar ganduri “bune”. (Si sunt si certati cu apa si sapunul).
February 9th, 2007 at 3:39 pm
Da, aici ai dreptate. In sfarsit, ideea era sa se faca cumva o diferentiere stricta intre cei care folosesc masina personala si cei care nu, de exemplu. In sensul ca cei care folosesc masina personala (eventual care consuma mult) sa fie descurajati. Nu pot sa cred ca nu s-ar putea face ceva de genul asta, cu un plan bine gandit. Probabil cam asta se incearca prin taxa de inmatriculare. O alta posibilitate ar fi impozitul pe masina. Sunt sigur ca s-ar mai putea gasi solutii.
In ceea ce priveste transportul in comun de la noi, sunt perfect de acord si nu am alte comentarii
February 9th, 2007 at 4:18 pm
Diana, de unde stii cat de tare ne permitem noi sau nu o masina, de presupui din start ca e o atitudine de genu “strugurii sunt acri” ?
. Mentalitatea pe care o expui imi pare una clasica de roman, in sensul in care zicea si Cip ca am iesit cam flamanzi din comunism si acum suntem tare porniti spre a detine si acumula si consuma. Oameni mai civilizati lasa masina acasa nu pentru ca nu-si permit sa puna benzina, ci din alte considerente, enumerate in majoritate aici.
Solutii sunt, si in UK este o initiativa care pare si realista si cu ceva sanse.
Noi suntem ceva mai in urma, americanii mult mai in urma. Din pacate, pentru 99% dintre americani o masina mai mare si mai puternica e mai buna, masina personala pt fiecare membru a familiei e o chestie de statut social, iar a locui in suburbii din care trebuie sa faci zeci de kilometri naveta zilnic pe autostrada este un semn al faptului ca “te-ai ajuns”.
La noi probabil ca primul pas ar trebui sa fie, intr-adevar, imbunatatirea sistemului de transport in comun (se si intampla), iar apoi, cum zice si Sebi, taxe usturatoare, proportionale cu nivelul de poluare (cantitatea de gunoaie nereciclabile etc) al fiecaruia.
February 9th, 2007 at 5:14 pm
“Diana, de unde stii cat de tare ne permitem noi sau nu o masina, de presupui din start ca e o atitudine de genu “strugurii sunt acri” ?
. ”
My fault – exprimarea este ambigua, sa stii insa ca atunci cand am spus NOI nu m-am referit la cei ce participa la discutie ci la noi ca romani, care suntem un pic in urma cu poluarea (eventual si la alte popoare aflate in aceeasi situatie).
PS: nu cunosc situatia finaciara a niciunuia de aici:) si nici nu stiu daca aveti sau nu masina personala:P…voi sau familia.
February 9th, 2007 at 6:20 pm
.. si uite ca a trebuit sa-ti justifici fiecare fraza
)
February 10th, 2007 at 3:03 am
Eu personal mi-as lua masina pt ca este cel mai comod … si mai sigur (desi de multe ori mi-ar placea sa am un motor). Dar oricum mi-as lua ceva de 1.2, maxim 1.4 litri, deci care consuma putin. Si nu pentru a salva mediu, ci pentru a face economie la benzina (motorina). Oricum masinile noi au cel putin EURO 3 – care polueaza mai putin. Vreau sa zic ca fara sa vrem participam la salvarea mediului.
.
Sa nu imi spuna nimeni care a mai condus ca ar prefera sa transpire pe bicicleta spre serviciu decat sa mearga cu masina cu aer conditionat (chiar daca consuma cu x% mai mult…). Am avut ambele experiente, si a prima e mai placuta
February 10th, 2007 at 9:30 am
Eu am mai condus, si conduceam destul de mult cand eram in tara (si deci aveam masina). Si chiar imi place sa conduc, de ce sa nu spun.
Totusi la facultate aproape tot timpul am mers cu tramvaiul sau cu bicicleta. Cu bicicleta e mult mai fain decat cu masina, si ajungeam si mai repede, si scapam de o gramada de stres (si cheltuiala, evident). Mai naspa cu bicicleta e cand ploua sau cand e frig. Nu aveam aparatoare de ploaie pe roata, iar cu respiratul de aer rece nu prea ma inteleg bine.
Iarna am luat mai mult tramvaiul, pentru ca era destul de comod pentru mine, si ajungeam cam in acelasi timp in care as fi ajuns cu masina.
Oricum, cel putin vara in Iasi cand trebuie sa te misti prin oras aproape tot timpul ajungi mai repede cu bicicleta decat cu masina.
Acuma n-am sa fiu ipocrit…Am consumat destul de multa benzina la viata mea…Dar deocamdata mi-am propus sa consum mult mai putina si sa nu imi cumpar o masina a mea, cel putin in urmatorii 5-10 ani cat timp inca se merge pe benzina. Sa vedem ce iese..
..PS – nu am nici o problema cu nimeni cui ii place sa conduca. Cred doar ca ar trebui sa plateasca mai mult pentru asta
Si banii iesiti sa mearga spre transportul in comun (indirect spre mediu).
February 11th, 2007 at 8:26 pm
Doar pentru ca am o nesfarsita “placere” cand sunt inchis de limitele mintii altuia, o sa mentionez ca desi am condus intensiv de la 18 ani, de 1/2 an de zile nu mai conduc – din alegerea mea – si prefer sa urc copoul pe jos de cate ori nu sunt in criza acuta de timp (atunci taxi). Oi fi eu mai sado-maso
. Si am si oleaca de repulsie la ideea de a face burta prematur
.
November 1st, 2007 at 3:14 pm
セックス画像…
セックス画像…
January 28th, 2009 at 7:23 am
Stuffeasy…
Stuffeasy…