Traficul in Bucuresti

Dacă suntem români, măcar am auzit cu toţii de traficul din Bucureşti, dacă nu am ajuns pe acolo. Aproape zilnic apar articole prin ziare sau mai auzim pe cineva plângându-se de cât de aglomerat e traficul de acolo. L-am văzut şi eu de câteva ori. Ultima oară eram într-un taxi. Toţi cei aflaţi în taxi criticam traficul de zor, uitând probabil că eram într-una din milioanele de maşini care crează acest infern (apropos: după mine, Bucureştiul e cel mai stresat şi stresant oraş pe care l-am văzut până acum, şi suspectez traficul de principala vină) . În sfârşit, trecem peste asta şi analizăm un pic problema la rece.
Problema
Numărul foarte mare de maşini pur şi simplu nu poate fi suportat de infrastructura Bucureştiului. Cei care visează că asta o să se schimbe prea curând (nu uitaţi că vorbim de România) şi tot arată cu degetul în toate părţile, visează.
Transportul public de suprafaţă este ineficient. Din cauza asta, mulţi oameni apelează la maşină personală. Asta duce la şi mai multă aglomeraţie, şi la un transport în comun şi mai deficient. Un cerc vicios din care e destul de greu de ieşit. Ca şi din blocajul din imaginea de mai sus.
Maşina ca simbol de statut social e un factor ce nu trebuie uitat. Am văzut/auzit cel puţin 2 reclame la maşini în care imaginea era singurul lucru menţionat (una din ele e aia cu maşina decupată din poster – o reclamă care merge direct la ţintă, de altfel). E un lucru clar, pe care cei din marketing probabil îl ştiu de mult timp, şi pe care trebuie să îl acceptăm: din păcate, maşina e acum un simbol de statut social, poate mai mult decât un mijloc de transport.
Normal, întrebarea e: “ce-i de făcut?”. Păi îmi permit să îmi dau şi eu cu părerea…
Posibile soluţii
Transport în comun de suprafaţă gratuit. Păi dacă merge aşa de greu şi e (relativ) aşa puţin folosit, măcar să fie gratuit, nu? Pentru a supora cheltuielile, banii ar putea veni aşa:
- o parte ar veni din eliminarea costurilor legate de fabricarea şi distribuirea biletelor.
- o parte ar veni din taxele şi impozitele prohibitive care s-ar pune pentru posesorii de maşini personale: taxă de drum, taxă de poluare, taxă de înmatriculare etc.
- o parte ar veni din taxele şi impozitele plătite de fiecare contribuabil – transportul în comun ar fi un serviciu pus la dispoziţia tuturor, la fel ca apa curentă. Un lucru normal, în condiţiile în care traficul actual afectează orice locuitor al oraşului (indiferent dacă foloseşte transport în comun sau nu), prin stres, poluare şi timp irosit în fiecare zi.
În timp, transportul în comun ar putea fi pus la punct: cumpărarea de noi autobuze ar scădea timpul de aşteptare în staţii, eliberarea traficului ar duce la deplasare mai rapidă, şi încet-încet s-ar mai putea umbla şi la infrastructură. Când transportul în comun ar ajunge la o calitate suficientă, s-ar putea lua în considerare reintroducerea de metode de plată, simple şi eficiente.
O mică problemă aici ar fi găsirea de noi posturi de muncă pentru distribuitorii de bilete şi controlori – reinstruirea lor ca şoferi şi vatmani ar fi o idee, probabil că sunt şi altele mai bune.
Taxe prohibitve pentru posesorii de maşini personale
În condiţiile unui transport în comun gratuit, nu ar exista nicio justificare reală pentru folosirea maşinii personale în transportul de zi cu zi. Bineînţeles, sunt oameni care nu ar renunţa nicicum la maşină. În cazul ăsta, ei ar plăti pentru un trafic mai liber şi o experienţă de a conduce mai plăcută, dar şi pentru poluarea pe care maşinile lor o crează şi care ne afectează pe toţi. Taxele ar trebui probabil să fie suficient de mici pentru a putea aduce bani la buget, şi suficient de mari pentru a asigura un trafic relaxat şi un nivel de poluare scăzut.
..De observat aici inversul cercului vicios de mai sus: Transport în comun mai bun -> mai mulţi oameni în autobuze, mai puţini în maşini -> trafic mai relaxat, transport în comun mai bun.
Găsirea altor simboluri de statut social care să înlocuiască maşina.
Oamenii au nevoie de simboluri de statut social. Maşini, case, bani, haine, telefoane, toate au un singur scop: să arate cât de tari suntem. A fost aşa dintotdeauna, şi nu o să ne schimbăm prea curând. E un lucru care trebuie acceptat.
Întrebarea e: putem să găsim astfel de simboluri care să ne facă şi bine? Maşina sigur nu ne face. Cel puţin nu în Bucureşti, şi uşor-uşor, în celelalte oraşe din ţară.
Păi hai să ne uităm un pic într-un oarecare top al celor mai “verzi” oraşe din lume, poate vedem ce le face altora bine. Pe locul 3 găsim Curitiba, din Brazilia. Statutul social ar locuitorilor pare să fie mai degrabă culoarea verde decât maşina personală:
About three-quarters of its residents rely on public transport, and the city boasts over 580 square feet of green space per inhabitant.
Rezultatul, toată lumea e fericită:
As a result, according to one survey, 99 percent of Curitibans are happy with their hometown.
Normal, asta ar presupune mai puţine maşini vândute. Adică vânzători de maşini supăraţi. Adica unii politicieni fără macaroană. (Vai, ce urât vorbesc…) A, şi ar fi mai puţină benzină consumată. Adică vânzători de petrol supăraţi. Păi imposibil, doar ăştia controlează ţara, şi lumea… (dar nu pentru mult timp
)
Păi oameni buni, benzina oricum o să se termine, schimbările astea oricum trebuie făcute. Nu mai bine acum, cât mai avem cu ce?
P.S. Soluţiile de mai sus sunt simple propuneri. Ele ar trebui analizate mult mai în detaliu şi adaptate în context înainte să fie puse în practică. Şi oricum, ar trebui să reprezinte doar o mică parte dintr-un efort coordonat de planificare a oraşelor noastre…
December 10th, 2007 at 12:06 pm
Bravo pentru articol, nu v-a schimba nimic, dar e placut sa auzi solutii …
I hate Bucuresti for the traffic problems.
December 10th, 2007 at 12:26 pm
Din pacate si in Iasi e cam la fel. Cum e in Finlanda?
December 10th, 2007 at 12:40 pm
In Finlanda nu e chiar asa. E mai relaxat traficul (inafara de orele de varf). Si sunt multi oameni care folosesc biciclete, si sunt foarte multi care folosesc transportul in comun. Bine, piste pentru bicicleta sunt peste tot, si transportul in comun foarte rapid si pus la punct.
Normal, si pe aici tot oameni traiesc: sunt destui care prefera masina, si probabil ar fi mai multe masini daca n-ar fi taxele de inmatriculare asa de mari (lucru bun, normal). Si cum finlandezii au nevoie de spatiu, sunt multi care traiesc pe la marginea oraselor, sau la tara, si asta inseamna destula benzina consumata pentru transport. Densitatea populatiei in Helsinki, de exemplu, e foarte mica, si modelul asta de ‘am casa la tara, vin in oras sa muncesc’ aduce mai mult a oras american din ala deficient.
Chiar sunt curios cum ar tine Helsinki un numar mult mai mare de locuitori si daca au sa-si calce pe inimia si au sa construiasca si pe verticala, nu numai pe orizontala…
December 10th, 2007 at 12:44 pm
A, uite si un articol mai vechi legat de transportul din Finlanda:
http://blog.sergiutauciuc.ro/finlanda/2007-01-26/finlanda-bicicletele/
December 10th, 2007 at 1:35 pm
Am stat in total 4-5 zile in Bucuresti, si mi-a ajuns. Trafic infernal, transport in comun jalnic. Stateau oamenii in statie ca sardelele, nu era loc nici sa ridici mana sa iti stergi transpiratia de pe frunte. Eram cu masina, si ne-a luat o ora doar sa iesim din Bucuresti.
Oricum, foarte faine solutiile pe care le-ai propus. Mi-ar placea sa cred ca sunt politicieni romani care gandesc la fel (pe langa “macaroanele” pe care le intretin). Dar cum macaroanele sunt mai importante, nu o sa se schimbe nimic prea curand.
December 10th, 2007 at 1:45 pm
Ma gandesc ca poate daca noi stim solutiile, o sa ajunga usor-usor si la urechile unora dintre ei. Si poate din cand in cand s-o mai gasi cate un politician potrivit la locul potrivit sa ia decizia potrivita…
December 10th, 2007 at 3:51 pm
Nu imi place sa critic…si nu cred ca e asa de usor cum pare…si cred ca e mai bine sa ne limitam la “simple propunei”.
Cu aceasta problema, a traficului se infrunta toate orasele din lume dar inca nu s-au gasit adevarate solutii. Nu traiesc in Bucuresti (slava domnului) dar daca as fi un cetatean din acest oras si fericitul posesor al unui autovehicul nu as renunta asa usor la el. Ceea ce m-ar scandaliza cel mai mult e sa platesc acele impozite pe care le propui tu.
Cred ca fiecare om trebuie sa fie liber sa aleaga in ce se deplaseaza, intre mijlocul de transport in comun si masina proprie. Iar eu care am platit o masina si platesc mentinerea ei nu o sa fiu niciodata deacord sa platesc inca o taxa ca alti oameni sa mearga gratis (din banii platiti de mine).
Si lasand la o parte aspectul economic, masina iti ofera un nivel de trai mai bun. Ca sa-mi fac cumparaturile sigur ca o sa merg cu masina si nu o sa car sacosele in autobuz dupa mine…
December 10th, 2007 at 4:21 pm
Salut Anca, si multumesc de comentariu.
Solutii, sa stii, au inceput sa se gaseasca. Ca nu e usor sa fie puse in practica imediat, din diferite motive, asta e altceva.
Masina personala nu poate fi eliminata total, asta e clar. Dar transportul mult mai eficient de bunuri si pasageri trebuie sa fie una din solutii.
Ceea ce m-ar scandaliza pe mine si mai mult ar fi ca copiii mei sa creasca intr-un oras cum e acum Bucurestiul, pentru ca intr-acolo ne indreptam daca gandim in continuare asa. Intr-un oras cu aer murdar, violenta, stres si timp pierdut in trafic, si pe o planeta nesigura si dezechilibrata.
Sunt de acord ca fiecare om trebuie sa fie liber sa aleaga in ce se deplaseaza. Spun doar ca fiecare om trebuie sa fie si raspunzator pentru alegerea facuta. Pentru ca, oricat de mult ne-ar placea sa visam, aerul, apa si, da, petrolul sunt resurse limitate, si noi inca nu stim sa le apreciem la adevarata lor valoare, şi ele încep să-şi arate limitele.
Si poate nu esti de acord ca oamenii sa mearga gratis din banii platiti de tine. Gândeşte-te că, dacă ar avea de ales, poate nici ei nu ar fi de acord să respire “gratis” poluarea făcută de maşina ta
Cu nivelul de trai, probabil ai dreptate. Am condus maşină, şi e mult mai lejer decât pe jos. Bineînţeles, prin alte părţi există şi soluţii de car-pooling şi car-sharing, în care tu ai doar abonament şi îţi iei o maşină când îţi trebuie şi o foloseşti când vrei. Fără griji de asigurare, inspecţie tehnică, reparaţii şamd. (Şoferii cred că ştiu câţi bani, nervi şi cât timp se consumă cu întreţinerea unei maşini)
December 10th, 2007 at 4:30 pm
Bine, dacă e să vorbim de nivel de trai şi de bună-stare…Dacă ar fi să cari sacoşele într-un autobuz sau metrou mult mai rapid decât o maşină, ai câştiga şi timp, şi bani şi sănătate. Sănătate pentru că ai face puţină mişcare fizică, timp pentru că ai ajunge mai repede acasă şi nu ar mai trebui nici să mergi la sală pentru mişcare, bani pentru că transportul ar fi mai ieftin şi nu ar mai trebui să plăteşti ca să mergi la sală
Bine, pentru asta trebuie să nu confundăm bună-starea cu bogăţia sau cu statutul social. Bună-starea presupune sănătate fizică şi mentală, mulţumire de sine, familie fericită, rol activ în comunitate, împlinire etc. Şi pentru asta o maşină nu e de ajuns
December 10th, 2007 at 5:05 pm
salve mane
ai dreptate
te sustzin
cosmin botoc YNP 2004
December 10th, 2007 at 9:08 pm
salut cosmin. multam
September 1st, 2008 at 1:07 pm
“taxele şi impozitele prohibitive care s-ar pune pentru posesorii de maşini personale: taxă de drum, taxă de poluare, taxă de înmatriculare etc.”
Astea sunt deja
“noi posturi de muncă pentru distribuitorii de bilete şi controlori” ar trebui (a doua categorie) sa invete ce e munca intâi.
Nu cred ca vrea nimeni sa schimbe ceva, toti cei care ar putea schimba ceva isi iau partea lor din acest haos.